Vertrouwen van je klant winnen?

Vertrouwen van je klant winnen?

BLOG: Win het vertrouwen van je klant (in 7 stappen)

Vertrouwen is alles. Het maakt niet uit of je nou hele grote of juist kleine klanten hebt. Hoe meer vertrouwen er ontstaat tussen jou en je klant, hoe sneller je eventuele twijfels kunt wegnemen en hoe vaker en meer opdrachten je krijgt.

Het vertrouwen van de klant winnen

Iedereen kent het gezegde “vertrouwen komt te voet en gaat te paard”. Maar hoe word je dé “vertrouwenspersoon” van je klanten? Hoe krijgt jouw assurantieonderneming deze waardevolle reputatie?

Karakter en competentie zijn de sleutelfactoren. Karakter draait om integriteit, motieven en intenties. Competentie draait om capaciteiten, vaardigheden, resultaten en scores. Hieronder volgen enkele tips waarmee je jouw positie als “vertrouwenspersoon” verhoogt:

 

  1.  Luisteren

Niemand heeft ooit een klant verloren door te luisteren. Topadviseurs luisteren meer dan dan dat ze spreken. Luister naar wat jouw klanten vertellen en toon  vooral interesse in hun vragen, problemen en dilemma’s. Als je klanten ervaren dat jij om ze geeft dan neemt de toegevoegde waarde van jouw diensten/producten voor hen toe.

 

  1.  Wees benaderbaar

Maak duidelijk aan je klanten dat je hen graag helpt bij het nemen van beslissingen en het vinden van oplossingen. Ook als dit niet direct tot een order binnen jouw assurantieonderneming leidt. Zorg dat je zo veel mogelijk beschikbaar bent, zodat je klanten je altijd kunnen bereiken wanneer ze vragen hebben. Hierdoor benaderen ze jou zonder aarzeling op momenten dat er zaken kunnen worden gedaan.

 

  1.  Stap uit JE STANDAARD ROL

Om een succesvolle ondernemer te zijn moet je zorgen dat je uit jouw comfortzone stapt. Durf ongemakkelijke situaties te benoemen. Zoiets merken ze wel op en daarmee laat je hun zien dat je in het belang van de klant risico’s durft te nemen. Valt er een pijnlijke stilte? Praat er niet overheen. Heb je ze aan het denken gezet, of zijn ze het niet met je eens? Geen probleem. Een vertrouwenspersoon gaat goed om met ongemakkelijke situaties.

 

  1.  Wees “straight” met je klanten

Heb je slecht nieuws? Draai er niet omheen en vertel het gewoon kort maar krachtig en zonder omweg. Bijvoorbeeld: “De schade is niet gedekt.”

Wees ook zeker niet bang om dingen te vragen aan je klant(en). Ook als je vreest dat het antwoord negatief is. Een harde “NEE’’ is ook een antwoord. Zo weet je waar je staat en waar eventueel nog kansen liggen. Het kan ook voorkomen dat je klanten graag een verantwoording van de werkzaamheden willen zien. Geef deze als dit het geval is. Dit kan bijvoorbeeld een lijst zijn met verrichte taken of een urenadministratie die je hebt bijgehouden wanneer je voor de betreffende klant aan het werk was.

 

  1.  Neem verantwoordelijkheid

Neem de verantwoordelijkheid wanneer jij een fout maakt. Neem deze verantwoordelijkheid ook als een collega een fout maakt en schuif het niet af op hem of haar. Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Zo simpel is het. Het kan klanten aangenaam verrassen wanneer je daar open over bent.

 

  1.  Ken je klant als je broekzak

Zorg dat jij zelf de beste adviseur op de markt bent die jouw klanten zich kunnen wensen. Weet en ken de organisatie van je klanten. Weet wat de korte- en langetermijndoelen en prioriteiten van je klanten zijn.

Ken alle feiten, de geschiedenis, de laatste nieuwtjes en indien mogelijk ook de financiële situatie. Goede klantenbestand software kan jou hierbij helpen. Verdiep je in hun klanten en de concurrentie. Gedraag je volgens hun normen en waarden. Begrijp wat hun positie op de markt is en waar hun kansen liggen. Op die manier win je weer meer vertrouwen van je klanten.
Gebruik je deze tips of zal je deze tips gebruiken om het vertrouwen te winnen van klanten of heb je nog op of aanmerkingen? We horen het graag!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *