Marketing advies

Marketing advies

Marketing advies

Wie een bedrijf begint of pas begonnen is, weet natuurlijk wel dat je flink aan de bak moet om klanten te krijgen. Maar hoe pak je dat direct goed aan? En als je weinig tot geen budget hebt, hoe bereik je dan toch die potentiële klant? Het antwoord zit in een goed georganiseerde, stapsgewijze aanpak.

 

  1. Ken je product

Je kunt natuurlijk geen product verkopen als je je product/dienst niet van top tot teen kent. In goede marketing zitten veel ingrediënten die de basis vormen voor een goede promotie. Zo word je gevraagd om:

  • Je ideale klant te beschrijven
  • Te bedenken welke prijs je wilt vragen en hoe die zich verhoudt tot de concurrentie
  • Waar je klant je straks gaat vinden
  • De voordelen van je product of dienst te benoemen
  • En het allerbelangrijkste: WELK PROBLEEM LOS JIJ OP VAN DE KLANT?

Want jouw klant koopt  producten die hem helpen een probleem op te lossen.

 

  1. Positionering

De volgende stap om te kijken naar je concurrentie. Vergelijk het probleemoplossend vermogen en de voordelen van jouw product vergeleken met gelijksoortige producten van je concurrent.

Kijk ook naar de voordelen en oplossingen die je concurrenten bieden en die jij mogelijk (nog) niet biedt. Uit deze analyse kan mogelijk een voordeel of oplossing uitkomen die jou onderscheidt van je concurrenten. Als dat voordeel er niet is moet je kijken of je de manier van hoe je je producten en/of diensten aanbieden kunt onderscheiden. Je hebt in elk geval een onderscheidend vermogen nodig, zodat je voorkomt dat je gewoon één van de velen kloon aanbieders bent.

 

  1. Formuleer je kernbelofte

Weet je hoe jouw product of dienst zich onderscheidt op de markt tegenover je concurrenten, dan kun je deze vertalen naar een kernbelofte. Formuleer in één zin wat jouw product en/of dienst doet voor de klant en hoe dat anders is dan die van je concurrent(en). Alle promotieactiviteiten moeten op 1 lijn zijn met deze zin.

Vervolgens kun je samen met een reclamebureau een slogan verzinnen die je in al je marketingcampagnes kunt gebruiken. Die slogan is niet je kernbelofte zin te zijn, maar een korte pakkende vertaling daarvan. Mix er een beetje humor bij. Het is al vaak bewezen in de reclame wereld dat humor werkt. Een goed voorbeeld van een goede slogan is die van ENECO. Eneco heeft als kernbelofte dat zij de meest toekomstgerichte energieleverancier zijn. Hu slogan is: “ We gaan vooruit. Eneco”.

 

  1. Promotiemiddelen

Vind je het niet fijn om sales telefoontjes uit te voeren of heb je weinig tot geen budget voor advertenties? Heb je wel een mening over de reclame om je heen, maar geen idee hoe je zelf reclame moet maken? Dan nog kun je op een effectieve manier je bedrijf promoten.

Dat neemt overigens niet weg, dat je promotie als een reële kostenpost in je begroting zou moeten opnemen. Zo kun je ook betaalde communicatiemiddelen inzetten. Daarmee vergroot je je bereik van je boodschap. Zeker als je concurrenten wel een budget vrij hebben voor reclame.

Maar ook dan kun je met een veel kleiner budget er soms in slagen om door creatiever en slimmer te communiceren, je concurrent te verslaan. Het vraagt dan misschien wel wat meer tijd, doorzettingsvermogen, inzet en natuurlijk creativiteit.